5.6.2014




Receptet på maskrosmarmeladen kommer här som utlovat! Jag utgick från det här och det här receptet. Men gjorde det lite annorlunda, och mycket snabbare. Att plocka bort de gula kronbladen tar ju en evighet, så jag använde hela blomman ("knoppen" inte stjälken). Lät dem ligga i byttan en stund så djuren kröp ut, och sköljde dem sedan i vatten.

Du behöver: 

15 dl maskrosblommor
8 dl vatten
10 dl syltsocker
Rivet citronskal samt saften från en citron (sprutade dessutom i lite extra citronsaft på burk)

Gör så här: 

Koka upp vattnet och häll det över blommorna. Låt dra i ca 30 min.
Sila vätskan ner i en kastrull.
Häll i sockret och koka upp, tills sockret löst sig.
Ta bort kastrullen från plattan, tillsätt citronskal och -saft.
Ta bort skummet som bildas på ytan.
Häll marmeladen i varma rena glasburkar, lock på, låt svalna. Förvara svalt.

Passar ypperligt ihop med brieost! Jag testade förresten en ekologisk variant, den dög fint, men var tyvärr inte lika krämig och god som den ickeekologiska. Det är ovanligt att det är den vägen tycker jag. Oftast är det tvärt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar