12.5.2014










Barcelona visade sig vara en mycket fin stad! Här kommer några mobilbilder och en snabb sammanfattning:

Vi åkte till Freixenet, där de tillverkar den välkända cavan. Det rekommenderar jag verkligen! Jag var rädd att jag skulle gäspa mig igenom det hela, men det var lyxigt, professionellt, intressant och avslutades med bubbel. Tipset fick vi av Liz.

Hotellet hade en takterass, vilket var väldigt skönt när man bara ville ta det lugnt en stund i solen och få något litet i magen utan att behöva leta upp en restaurang.

Det var vackra byggnader precis överallt. Speciellt kvällstid var det stämningsfullt att promenera längs gatorna.

Det känns som att vi inte gjorde annat än åt och drack! Restaurangen Los Caracoles var rolig; för att komma till bordet tog vi oss genom köket, upp för en snirklig smal trappa, vidare genom små matsalar. Där vi satt kunde man titta ner på kockarna som tillredde maten.

Vi åt även på Arcano, som rankas nr 24 av 5.655 restauranger i Barcelona. Då tror man kanske att det är jättedyrt, men icke! Ungefär samma restaurangpriser som här hemma på Åland. God mat snyggt upplagd och bra service. Dessert-killen jobbade som en konstnär med sina efterrätter, fullt koncentrerad och noga med varje liten detalj.

Sista kvällen trillade vi in på Gaucho´s. Vi beställde rätten som de rekommenderade och blev inte besvikna. De var proffsiga och trevliga. Och gjorde verkligen allt för att göra kunderna nöjda. Vi satt utomhus och mannen hade glömt kavajen. Det var lite kyligt så han fick låna min kofta över axlarna. Då kom servitören med en bordduk och erbjöd oss med glimten i ögat att låna en "kashmir"-sjal. Så mannen fick bordduken över axlarna och jag min kofta tillbaka. När chefen deras märkte det hela så låtsades han bli upprörd och lånade i sin tur ut sin egen kavaj.

Det var några härliga dygn av lyx, men skönast av allt var faktiskt att komma hem. Pussa på lilleman och gräva i landen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar