17.4.2014










Köket del 2: praktiska lösningar

- Hörnförvaringarna löste vi på lite olika sätt.
Ett lämnade vi tomt (valde stora lådor istället).
Ett har vi kastrullförvaring i, med hyllplan som kan vecklas ut så de är helt utanför skåpet.
Det tredje gjorde vi med öppningen ut mot matplatsen och med en "dold" lucka.
Nu i efterhand har jag sett en smart lösning, som ser ut som två vanliga skåpluckor i hörnet, men de sitter ihop och dras ut som en stor låda (snett, i riktning rakt ut från hörnet så att säga). Lådan följer alltså hörnets form och är formad ungefär som ett V. Optimalt!

- Stora lådor istället för skåp. Väldigt mycket lättare att hålla ordning på så väl matvaror som kärl och annat. Vill man kan man ha avgränsare i dem, eller olika korgar, för att hålla bättre ordning.

- Jag tycker det är snyggt med liggande tvådelade luckor på överskåpen. Dock skulle jag inte räckas att stänga den övre luckan när den är öppen (inte pga att jag är någon extrakort människa). Då är den här lösningen bra, när luckorna sitter ihop och öppnas tillsammans.

- Liggande utdragbar kryddförvaring är ett måste, nära spisen.

- Helt vanliga fack för bestick, slevar mm. Skräddarsydda efter lådans storlek.

- Några öppna hyllor, att ha fina skålar och vaser på.

- Diskbänken vid fönstret, så man kan titta ut när man står och stökar.

För oss funkar det här bra och jag är nöjd med hur det blev. Det enda jag saknar är ett bra ställe ett hänga kökshandduken på.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som vi har rätt lika köksinredning :). Kom kryddburks "förvaringen" med eller var har ni köpt den? Har en från ikea som eg inte passar så bra med måtten i lådan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kom med inredningen från puustelli. De tillverkar köken med skräddarsydda mått, tror det var 5 eller 10 cm intervaller, så man kan säkert beställa bara kryddlåda därifrån också. Men kanske blir en dyr historia, jag vet inte.. (beror väl på HUR gärna man vill ha kryddorna exakt anpassade ;)

      Radera