28.3.2014

Precis som bananer, vindruvor och paprikor är riktiga giftbomder så är potatis, morötter och lök några av de mest besprutade grödorna i Sverige. Och jag gissar att det är ställt på samma sätt här i Finland.

Så vill man börja byta till eko så är det en bra ända att börja i. Till exempel så finns det åländsk ekologisk potatis i 3 kilos säckar som kostar ungefär 1€/kg.

Vi är inte på något sätt eko-fanatiker, men vi övergår mer och mer till icke-giftiga alternativ. (När det gäller mat till lillkillen är jag kanske lite halvfanatisk, men bara halv.) Jag märker att när man väl börjat att köpa en specifik sak i eko, så går man inte tillbaka, utan då är det ens nya rutin. Steg för steg! Jag gör det med tanke på mig själv och min familj, men också för att jag vill vara med och påverka butikernas utbud. Och i förlängningen hur grödor odlas fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar